Langkau ke kandungan utama

Klik imej untuk paparan besar

SEKSYEN DASAR, FORESIGHT DAN PENTADBIRAN

1.Meningkatkan pembangunan dan kapasiti foresight melalui penyelarasan pengaplikasian foresight tools bersama Kementerian/ Agensi berkaitan.
2. Menyelaras penggubalan perundangan STI.
3. Menyelia Agensi MOSTI (Jabatan Kimia Malaysia, ASM, MIGHT dan IKM).
4. Menyelaras pelaporan (KPI, Inisiatif MOSTI dan OBB) Bahagian
5. Mengurus mesyuarat berkala seperti Mesyuarat Pengurusan Bahagian, Mesyuarat Jawatankuasa Tabung Amanah Penyelidikan Perubatan Dr. Ranjeet Bhagwan Singh.

  1. Menguruskan projek pembangunan aplikasi ICT baru MASTIC.
  2. Melaksanakan kerja-kerja penyelenggaraan dan penaiktarafan aplikasi-aplikasi MASTIC
  3. Menyelaras kerja-kerja penyelenggaraan prasarana ICT di MASTIC (perkakasan dan perisian).
  4. Mengurus kerja-kerja pelaksanaan backup, disaster recovery plan (DRC) dan rangkaian komputer MASTIC.
  5. Melaksanakan pemantauan keselamatan terhadap perkakasan, perisian, sistem aplikasi, dan rangkaian komputer MASTIC
  6. Memastikan semua pangkalan data, Laman Web MASTIC dan aplikasi-aplikasi MASTIC berfungsi dengan baik;
  7. Menyelaras dan melaksana pelaporan dan pensijilan ICT.
  8. Memberikan sokongan teknikal kepada unit-unit di MASTIC.
  9. Mengganggotai JK Tetap ICT (JPICT, JKICT, JIPPAIP, JK Pemandu ISMS, JK Kerja ISMS, JK Laman Web MASTIC, JK Kerja MOSP).
  1. Menyediakan perkhidmatan penerbitan bahan bercetak atau bukan bercetak.
  2. Melaksanakan perkhidmatan editorial bahan penerbitan.
  3. Menyediakan bahan promosi MASTIC untuk produk dan perkhidmatan MASTIC
  4. Menyediakan perkhidmatan pengedaran bahan penerbitan MASTIC.
  5. Merancang dan menyelaras aktiviti pameran MASTIC.
  1. Merancang, mengurus dan menjalankan proses perolehan, langganan, pemprosesan bahan, pengkatalogan bahan bacaan perpustakaan.
  2. Merancang, mengurus dan melaksanakan perkhidmatan maklumat dan rujukan serta perkhidmatan sirkulasi kepada warga MOSTI.
  3. Mengurus dan menyelenggara perkhidmatan maklumat elektronik (Sistem KOHA, OpenAthens, OECD, Science Online, Lawnet, Tech in Asia dan Petri Dish).
  4. Merancang, mengurus dan melaksanakan Program Galakan Membaca untuk mempromosikan bahan bacaan, maklumat dan perpustakaan kepada warga MOSTI (Books on Wheel, Jom Baca Bersama 10 Minit, Perkhidmatan Perpustakaan Meja ke Meja, Program Literasi Media dan Maklumat, Sudut Bacaan @Lanai Baca, Pinjaman Berkelompok PNM, Hari Terbuka Perpustakaan dan Anugerah Peminjam Paling Aktif).
  5. Merancang, mengurus dan menjalankan proses penjilidan, pemuliharaan dan pelupusan bahan bacaan perpustakaan sepert bahan rujukan majalah dan jurnal STI.
  6. Merancang, mengurus, membangunkan dan menyelenggara kandungan digital bahan perpustakaan seperti Repositori Maklumat MOSTI
  7. Menjadi pusat untuk urusan Sistem Pembekalan Penerbitan (SPP) atau pinjaman antara perpustakaan bagi warga MOSTI.
  1. Menyelaras serta memantau hal ehwal kewangan dan perbelanjaan O&D tahunan Bahagian.
  2. Menguruskan aset dan inventori serta pemantauan Sistem Pengurusan Aset (SPA).
  3. Menyelaras pemantauan maklumat projek dalam Sistem SPP II.
  4. Mengurus hal ehwal perkhidmatan dan urusan sumber manusia dalam sistem HRMIS.
  5. Mengurus perolehan dan pembayaran bil, invois pembekal perkhidmatan dan bekalan.
  6. Menyelaras sistem fail (DDMS) dan urusan surat-menyurat.

SEKSYEN DATA STRATEGIK DAN DATA SAING

  1. Merangka, merancang, melaksana dan mengurus database R&D&C Negara merangkumi sistem (KRSTE.my, Laman Web MASTIC, RADARS dan Databank MOSTI).
  2. Membangunkan kandungan maklumat STI bagi memenuhi keperluan stakeholder/ Negara.
  3. Mengumpul dan mengemaskini maklumat modal insan STI, insentif S&T, kemudahan & peralatan S&T, produk/teknologi S&T, organisasi S&T serta data terbuka.
  4. Melaksana sesi libat urus bersama agensi STI dan pihak berkepentingan untuk memperkayakan kandungan maklumat di dalam sistem-sistem MASTIC.
  5. Membantu dalam penyediaan input & maklumat untuk unjuran teknologi dan impak dari segi pangkalan data STI.
  6. Membangunkan Sistem Innovation Index Tracking bagi memantau perkembangan inovasi Negara
  7. Melaporkan status maklumat berkaitan STI Negara kepada kementerian dan kerajaan.
  1. Merancang, menyelaras dan melapor petunjuk STI negara secara berkala (Laporan Penyelidikan & Pembangunan (R&D) Kebangsaan, Laporan Kesedaran Awam mengenai S&T, Laporan Bibliometrik (Status penerbitan saintifik), Laporan Inovasi Kebangsaan, Laporan Petunjuk STI dan Lain-lain indikator berkaitan STI).
  2. Membuat hebahan petunjuk STI negara kepada pemegang taruh.
  3. Membuat perbandingan daya saing peringkat global bagi pelaksanaan data driven decision.
  4. Mengguna pakai standard dan metodologi kajian mengikut garis panduan yang ditetapkan
  5. Memastikan sistem klasifikasi diguna pakai dalam pengurusan maklumat STI negara (Sistem MRDCS).
  6. Memantau, menganalisis dan melapor laporan daya saing Negara dalam bidang STI melalui Global Innovation Index (GII), World Competitiveness Yearbook (WCY) dan Global Competitiveness Report (GCR).
  7. Menyelaras dan memantau pelaksanaan inisiatif daya saing negara bersama agensi/ kementerian yang terlibat di dalam GII.
  8. Mengguna pakai Model Data GII untuk pemantauan daya saing negara.
  1. Melaksanakan analisis mengenai pelaburan ke atas Dana R&D bagi mengenal pasti keperluan bidang dana R&D untuk tujuan pelaburan.
  2. Mengenal pasti insight tren/ bidang tumpuan STI Negara bagi membantu penggubal dasar mengenal pasti bidang keutamaan R&D&C&I dalam pembangunan STI.
  3. Melaksanakan evidence-based policy untuk keperluan pelaksanaan kajian berdasarkan pangkalan data/real data STI.
  4. Membuat analisis terhadap outcome bagi projek R&D.
  5. Melaksana sesi libat urus bersama agensi STI dan pihak berkepentingan untuk memperkayakan kandungan maklumat dalam BDA bagi tujuan analisis.
  6. Menyelaras bersama DOSM bagi Mesyuarat Jawatankuasa Eksekutif Majlis Statistik dan Data Negara (JKE MSDN).